Nuoret välituntiliikuttajina/ohjaajina

kirjoittanut: oppisopimusopiskelija Philip

Perjantaina 8.9.2017 välkkäri eli välituntiliikuttajan koulutukseen tuli 24 kpl:ta 3-7-luokkalaista nuorta oppimaan Tapanilan Erälle liikunnanneuvojan Jukka Welinin ohjaamaan koulutukseen.
Olen aloittanut tänä syksynä Tapanilan Erällä oppisopimusopiskelijana nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajaksi. Itse toimin valokuvaajana ja kuuntelijana. Kysyin nuorilta luvan kuvien ottamiseen.

Ryhmämme kokoontui Erän salissa, jossa kaikki aloittivat kertomalla nimensä ja miksi he ovat täällä. Suurin osa halusi oppia hyväksi välkkäriksi ja loput halusivat kertauksen omiin tietoihinsa.
Kertaus on opintojen äiti. Esittäytymisen jälkeen Jukka haki pienen pehmeän pallon ja kertoi esimerkki pallopelejä, mitä voisi ohjata välitunnilla. Tarkoituksena oli oppia ryhmänohjaustaitoja. Nuoret pääsivät syventymään pelin kulkuun ja kokeilemaan eri pallopelejä:

Koppipallossa pallon saatua ei saanut liikkua ja tarkoituksena syöttöjen avulla saada pallo toiselle puolelle kenttää. Jos pallo tippuu maahan, menee pallo toiselle joukkueelle. Kyseinen peli on ryhmäpeli. Kaikki polttaa kaikkia pelissä eli KPK:ssa pallon saatua yritetään polttaa muita pelaajia pallolla. Osuttuaan joutuu menemään kentän reunalle odottamaan. Jos polttaja joka on polttanut muita jää, niin vapautuu ne poltetut jotka hän on polttanut.

Pelien aikana Jukka kertoi hyviä esimerkkejä, minkälainen on hyvä välkkäri. Kuuluva ja selkeä ääni
täytyy olla ja pitää osata ottaa ryhmä haltuun. ”Kuka vika kyykyssä.” on hyvä tapa saada nopeasti toimintaan osallistuvat kuuntelemaan ohjaajaa. Välkkärin tarkoitushan on saada ohjattavat liikkeelle, joten ei tarvitse äänellä kenenkään ujostella.

Pelien jälkeen nuoret muodostivat viiden hengen ryhmän. Paperille nuoret saivat ryhmissä kirjoittaa yhden esimerkki pelin, jonka välkkäri pystyy ohjaamaan välitunnin aikana. Hyviä pelejä ja leikkejä, mitä kuulin ovat esimerkiksi purkkis, polttipallo, maa meri ja taivas -leikki sekä hedelmäsalaatti. Nuoret kertoivat ryhmittäin muille kuuluvalla ja selkeällä äänellä pelin kulun ja säännöt. Tärkeää tässä harjoitteessa oli äänen käytön kuuluvuus. Paperille piti myös kirjoittaa, minkälainen on hyvä välkkäri. Hyvistä vastauksista jäi mieleeni jämpti, asiantunteva sekä on oma itsensä. Lopuksi yksi ryhmä ohjasi toisille suunnittelemansa leikin, joka oli hedelmäsalaatti.